Nélida Céspedes en Educació Sense Fronteres

Nélida Céspedes, quan educar és una passió
Nélida Céspedes, durant la visita en la seu de ESF a Barcelona. A més: CEAAL aferma el seu treball en xarxa a Espanya Coneix més de CEAAL i de Tasca (08/01/09 - Barcelona, Espanya) El dijous 8 de gener va visitar la seu de ESF Nélida Céspedes, presidenta de CEAAL (Consell d'Educació d'Adults d'Amèrica Llatina) i responsable del Programa de Ayacucho de l'Associació de Publicacions Educatives Tasca, co-part de ESF a Perú. Nélida Céspedes, una de les veus més reconegudes en educació a Perú i Amèrica Llatina, és una de les impulsores de Tasca i d'altres moviments que duen més de 30 anys dedicats a aconseguir canvis socials basats en l'educació i inspirats en el llegat d'educació popular de Paulo Freire. En la seva visita a Barcelona, va aprofitar per a compartir la història de Tasca, una organització que ha sofert canvis des dels seus inicis, lligats a l'entorn urbà, a un present molt més ampli en el qual l'educació en zones rurals cobra un paper molt important. Un dels objectius prioritaris de Tasca, segons explica Céspedes, és avançar en la interculturalidad, "però no en una visió frívola sinó en una interculturalidad crítica que enfronti els obstacles i les asimetries culturals que impedeixen el diàleg intercultural". Per això, treballen en la construcció d'una ciutadania intercultural amb especial èmfasi en la revaloració de les llengües. Aquest convenciment ho ha traslladat també al CEAAL al costat d'altres organitzacions també co-parts de ESF, menjo Prodessa a Guatemala, CEBIAE a Bolívia o IPADE a Nicaragua, qui han creat dintre del CEAAL un departament de seguiment i impuls de l'educació intercultural bilingüe. Un altre dels eixos de treball de Tasca és lluitar pel dret a l'educació, "però no entesa com alfabetització sinó com el dret a l'educació articulat als altres drets", intentant contrarestar una educació autoritària i anuladora de la reflexió, proposant en canvi l'educació crítica que incideixi en una joventut que qüestioni aquest tipus de propostes verticals. De la mà amb/els as docents Segons Céspedes, Tasca s'esforça a acompanyar als/as docents en les pròpies comunitats, donant suport la seva autoestima i professionalització. Per a això, promou la reflexió, la formació, la sistematització de les pròpies pràctiques dels/as docents i la seva visió creadora. D'aquesta manera s'aconsegueix que l'escola reforci els valors i la saviesa comunal, promovent un desenvolupament en la diversitat lluny del model unidireccional neoliberal. Però també el treball és a nivell de xarxes d'incidència política. Aquesta és la raó de ser principal del CEAAL, que Nélida identifica menjo uneixi xarxa de xarxes, un espai que al mateix temps forma part de xarxes d'abast regional o internacional, com la Campaña Latinoaméricana pel dret a l'Educació (CLADE) o la Campanya Mundial per l'Educació (CME). Des de ESF agraïm a Nélida Gespes i a Tasca per la seva visita i el seu treball compromès -i demostrat- amb una educació realment transformadora de les societats. Recordeu que si teniu cap suggeriment de tipus lingüístic, el podeu fer arribar a:
ling@internostrum.com Caja de ahorros del Mediterráneo Universitat d´Alacant Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics Softcatalà

Comparteix